Noget af det brød vi spiser aller mest af i det daglige er rugbrød. Desværre ligger landet sådan at man ikke må få rugmel når man er på FODMAP diæten, og derfor er rugbrød også udelukket. Man er derfor nødt til at lede efter alternative brødformer når man er på FODMAP diæten, hvor en af dem kan være stenalderbrød.

Stenalderbrødet er især blevet populært igennem Palæo diæten, hvor spiser som man gjorde i stenalderen, men lige netop brød fra den kosten kan altså også bruges på FODMAP diæten.

Opkrift på Low FODMAP stenalderbrød

Her får du en opskrift på et stenalderbrød der indeholder en god blanding af forskellige kerner, frø og nødder. Der er også god mulighed for at lave variationer af brødet, men det kan du læse mere om senere i opskriften.

Køkkenredskaber

Inden du går i gang skal du finde et par køkkenredskaber frem, som jeg vil anbefale at du bruger når du skal lave brødet.

  • Køkkenkniv
  • Skærebræt
  • Køkkenvægt
  • 2 skåle
  • En spiseske
  • En brødform

Heldigvis er denne opskrift relativt simpel at lave, og kræver derfor ikke mange avanceret redskaber.

Ingredienser

Du skal bruge følgende ingredienser til at lave dette low FODMAP stenalderbrød.

  • Valnødder – 150 g
  • Græskarkerner – 150 g
  • Solsikkefrø – 100 g
  • Sesamfrø – 130 g
  • Hørfrø – 100 g
  • Rapsolie – 1 dl
  • Æg – 5 stk.
  • Salt – 2 tsk.

Fremgangsmåde

Et kernebrød mætter meget mere end et almindeligt rugbrød, når det er bagt er det derfor en god idé at skære det i tyndere skiver end normalt, det gør det også nemmere at spise da det godt kan være tørt i får store mængder. Du kan med fordel også fryse brødet ned. Fremgangsmåden er som følger:

  1. Start med at tænde ovnen på 160 grader (almindelig ovn).
  2. Hak valnødderne tel mel i en minihakker eller foodprocessor. Har du ingen af delene kan du nøjes med at hakke det meget fint med en kniv.
  3. Bland valnødderne sammen med alle de andre kerner og frø samt saltet i en skål.
  4. Put æggene og rapsolien i en skål og pisk det til det er sammenblandet.
  5. Hæld blandingen af kerner over i skålen med æg og olie og rør det godt sammen.
  6. Hæld dejen over i en slip-let brødform eller en brødform beklædt med bagepapir.
  7. Placér brødet midt i ovnen og bag i 65 min. ved 160 grader.
  8. Når du tager brødet ud skal du lade det afkøle mens det stadig står i bageformen.