Low FODMAP Diet – Fase 3: Din personlige diæt

Modtag vores low FODMAP startkit på mail

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og hav vores start-kit i din indbakke om 2 minutter, samt få en masse tips og tricks til low FODMAP diæten løbende.

 Liste over fødevarer |  Skema til test af fødevarer |  7-dags low FODMAP madplan

Hvad er low FODMAP diæten?

Find af hvad denne diet er og hvorfor den findes.

Fase 1 – Udelukkelsesfasen

I denne fase skal du udelukke og begrænse high FODMAP fødevarer i din kost.

Fase 2 – Test af fødevarer

I denne fase skal du genindfører og teste high FODMAP fødevarer i din kost.

Fase 3 – Din personlige diæt

I denne fase skal du følge din nye personlige diæt og jævnligt teste fødevarer igen.

Ressourcer

Vi har samlet de bedste low FODMAP ressourcer til dig.

Din personlige diæt

Nu er du igennem det svære ved low FODMAP diæten. Du ved nu præcis hvilke fødevarer det er du reagere på og kan dermed udelukke dem fra din kost, og holde dig til alle de fødevarer du ikke reagere på. Selvom det stadig betyder at du kommer til at leve med en begrænset kost, så lever du ikke længere i det uvisse. Du har nu en fast diæt at leve efter ligesom folk der har fået konstateret glutenallergi el. laktoseintolerance.

Det er stadig ikke nemt, men det bliver det uden tvivl med tiden. Der hvor  du stadig kommer til at have udfordringer er når du skal spise på restaurant eller hjemme hos andre. Det må man tage med og løse det på de måder man nu kan. Vi giver dig massere af gode tips og tricks til at leve med IBS i hverdagen og når du skal ud at spise, så du på den måde kan være på forkant.

Symptomfri

Det er vigtigt du forbliver positiv og nu glæder dig over at du kan leve symptomfrit i hverdagen, uden at spekulerer over hvad der forårsager oppustethed, smerter eller andre symptomer fra irritabel tyktarm.

Hvad hvis diæten ikke virker?

Der kan være flere grunde til at diæten ikke virker. Vi er i gang med at udarbejde en længere artikel om hvilke årsager der kan være til at du ikke har succes med diæten. Hvis diæten ikke virker for dig vil det første man skal gøre, være at begrænse indtagelsen af fødevarer, så man altid kun indtager det i en “grøn” tilladt mængde. Prøv at begræns diæten til dette og se om ikke du bliver symptomfri.

Det kan også være at du slet ikke lider at irritabel tyktarm, og dette bør du altid konsultere en læge om for at få udelukket evt. andre årsager til dine symptomer.

Hvis du er rigtig uheldig kan det være at diæten slet ikke virker på dig. Statistikken siger nemlig at low FODMAP dit kun virker på 75-80% af dem der lider af irritabel tyktarm. Det kan derfor være tilfældet for dig. Næste skridt for dig vil derfor være at konsultere dig med en læge eller diætist. Du kan også prøve at kaste dig ud i en anden diæt der er lavet specielt til at afhjælpe de symptomer du oplever.

At leve med irritabel tarm

Selvom du nu har din personlige diæt, ændre det ikke på den sandhed at du stadig har en følsom tarm. Derfor vil det ikke være unaturligt at du i perioder kan opleve de symptomer du kender fra tidligere. Du vil forhåbentlig ikke opleve dem ligeså ofte og ligeså slemme som før, men måske nok til at det vil genere dig. Der er nogle ting du kan gøre for at undgå disse dårlige perioder eller i hvert fald mildne dem.

Du kan selvfølgelig altid gå tilbage til low FODMAP diæten i sin oprindelige form, men det er det man gerne vil undgå. Derfor kan du i stedet prøve at gøre disse ting i hverdagen:

  • Dyrke motion
  • Gå på toilettet når du skal
  • Lig dig ned og slap af, når symptomerne kommer
  • Drik urtete
  • Tag pebermyntekapsler el. -dråber
  • Tag FiberHUSK kapsler
  • I nødstilfælde kan du bruge IBS medicin som Colpermin

Du kan få meget mere hjælp og inspiration til hvordan du fortsat lever med irritabel tyktarm på  vores side med de bedste low FODMAP ressourcer. Du kan komme direkte til den side ved at klikke på knappen herunder.