fbpx

Irritabel tyktarm kost

Irritabel tyktarm er en forfærdelig lidelse for dem der har den, fordi man ved at det ikke er noget der kan opereres væk eller helbredes med medicinsk behandling. Det eneste der videnskabeligt har bevist sig at være en permanent løsning på irritabel tyktarm er ændringer i kosten.  Og heldigvis for det, for det betyder nemlig at man kan gøre noget for at blive symptomfri.

Der er forskellige kostændringer man lave, og det kan måske, måske ikke have en effekt på symptomerne fra irritabel tyktarm. Den eneste kostændring man ved virker er en diæt der hedder Low FODMAP Diet. Herunder kan du læse mere om denne diæt og andre kostændringer der måske vil virke.

Low FODMAP diet

Low FODMAP diet er den eneste kostændring eller diæt, hvor det er bevist at det virker på irritabel tyktarm. Desværre er det kun på 80% af dem der lider af irritabel tyktarm at diæten vil have den ønskede effekt, dermed er det altså ikke en endegyldig løsning på lidelsen. Men for langt de flest evil det være det værd at kaste sig ud i low FODMAP diæten, da det kan betyde at du ikke vil opleve nogle symptomer mere.

Diæten indebærer at man udelukker nogle bestemte kulhydrater i kosten, de såkaldte FODMAPs. FODMAP står for Fermenterbare Oligosakkarider Disakkarider Monosakkarider And Polyoler, som er de kulhydrater man skal udelukke i sin kost. Diæten skal følges i 4-8 uger hvorefter symptomerne på irritabel tyktarm gerne skulle være helt væk. Efter de 4-8 uger vil du træde ind i 2. fase af diæten, hvor du skal begynde at genindfører de forskellige kulhydrat-grupper i din kost. Det gør du for at teste om du godt kan tåle dem. Når test-fasen er gennemført har du fået din egen personlige diæt mod irritabel tyktarm.

Vi har her på siden lavet en guide der hjælper dig godt i gang med low FODMAP diæten. Du kan start med at læse lidt mere om selve diæten og derefter bevæge mere ned i de 3 faser diæten består af. Men husk når du læser videre at low FODMAP diet er den eneste videnskabligt beviste kostændring der virker mod irritabel tyktarm.

Fiberrig kost

Det er vigtig at få mange fibre i sin kost, faktisk skal man helst have mellem 20-35 g om dagen, men langt de fleste får kun 5-14 g i deres daglige kost. Fibre er med til at forbedre tyktarmens sundhed, da de først bliver nedbrudt når de når hertil. Fiberrig kost kan også være rigtig godt for mange andre ting og dit overordnet helbred.

Der er mange fibre i korn og fuldkornsbrød, og der er mange i grøntsager og frugt. Det er to forskellige typer af kostfibre og synes du ikke det virker at spise flere af begge fibre kan du prøve at begrænse indtaget af fibre fra korn og brød og øge det fra grøntsager og frugt, da de er lettere nedbrydelige.

Fedtfattig kost

Fedt er ikke godt i alt for store mængder, det kan både have seriøse konsekvenser for dit helbred, men kan altså også påvirke tarmfunktionen. Desuden er mad man et højt indhold af fedt også meget lavt på fiberindhold, som vi lige har konstateret er godt for tarmfunktionen. En fedtfattig kost kan altså have betydning for symptomerne fra irritabel tyktarm.

Andre kostråd

Der er ikke flere overordnet kostændringer du kan lave for at afhjælpe irritabel tyktarm og det eneste der direkte kan anbefales er low FODMAP diæten. Til gengæld er der en række enkelte kostråd du kan være opmærksom på at leve op til i hverdagen. De kan være gode at følge uanset hvad, som et supplement til de overordnede kostændringer.

Kosttilskud

Det første du kan gøre er at benytte dig af et kosttilskud der giver dig et forhøjet fiberindtag. Det mest oplagte vil være loppefrøsskaller også kendt som husk. Der findes flere måder hvorpå du kan inddrage dette i din kost.

  • Du kan tilføje loppefrøsskaller til den dej du laver når du bager brød.
  • Du kan blande loppefrøsskaller i et glas vand og indtage det hver dag.
  • Du kan indtage tabletter med loppefrøsskaller og på den måde gøre det nemt at få ekstra fibre.

Portionsstørrelse

Du kan også være opmærksom på din portionsstørrelse, så du ikke tager alt for store portioner, men holder dig til mindre portioner hvor tyktarmen kan følge med. Det er også generelt bedre at spise mindre portioner, så man spiser langsommere og ikke propper maden i sag. Langt de fleste af os har en dårlig vane med at spise hurtigt.

Forarbejdede fødevarer

Man mener at irritabel tyktarm kan skyldes den livsstil vi har her i den vestlige verden, med usund mad og meget forarbejdet mad med tilsætningsstoffer vi ikke helt ved hvad er. Uden at det er påvist, kan det være en hjælp mod irritabel tyktarm at begrænse el. helt udelukke indtag af forarbejdede fødevarer i sin kost.

Væske

Drik altid nok væske og gerne vand. Vand hjælper på alt og hvis du ikke får nok af det vil din krop reagere på det. Gør det til en generel ting fx at starte morgenen med at drikke en halv liter vand og altid have en flaske eller kande med væske ved hånden. Hvis du prøver en fiberrig kost er det vigtig at du drikker meget væske så de optages ordentligt, det gælder også hvis du benytter dig af loppefrøsskaller som kosttilskud.