Leder du efter en lækker müsli du kan drysse over din moregenmad eller dessert på FODMAP diæten, så er denne boghvedemüsli et godt valg. Den er både rigtig sund, rigtig lækker og så er den nem at lave.

Hvis du allerede nu tænker at du da bare kan gå ud og købe en müsli, så vil jeg lige gøre dig opmærksom på at det faktisk kan være svært at finde en low FODMAP müsli i danske dagligvarer forretninger og denne opskrift skal du ikke bruge meget tid på.

Opskrift på low FODMAP boghvede müsli

Her får du de køkkenredskaber, ingredienser og fremgangsmåden på boghvede myslien. Det der er godt ved denne opskrift er at den faktisk ret nemt kan ændres. Du kan uden at det vil ødelægge processen udskifte ingredienserne med andre low FODMAP ingredienser.

Køkkenredskaber

Du skal have følgende køkkenredskaber klar inden du går igang.

  • Køkkenkniv
  • Skærebræt
  • Bradepande
  • Bagepapir
  • Skål

Ingredienser

I din køkkenskuffe og i det køleskab skal du finde følgende ingredienser frem.

  • Havregryn (grovvalsede) – 250 g
  • Hel boghvede – 150 g
  • Solsikkerkerner – 75 g
  • Mandler – 50 g
  • Brun farin – 80 g
  • Smør – 50 g
  • Vand – 1 dl

Fremgangsmåde

Benyt følgende fremgangmåde:

  • Start med at tænde ovnen på 150 grader (almindelig ovn).
  • Smelt smøret.
  • Bland havregryn, boghvede, solsikkerkerner, mandler og brun farin i en skål.
  • Tilsæt den smeltede smør og vand til blandingen og rør godt sammen.
  • Fordel mysli-blandingen på en bradepande med bagepapir og placér et stykke bagepapir ovenpå myslien.
  • Stil müslien ind midt i ovnen i 1 time og 15 minutter ved 150 grader. Tag jævnligt müslien ud og rør lidt rundt i den.
  • Lad müslien køle helt af inden du kommer den på glas eller i dåse.